HBS Metis is een gespecialiseerde onderwijsvoorziening in het basisonderwijs, opgezet voor dubbel bijzondere leerlingen tussen de 9 en 12 jaar met eventuele verlenging. Dat zijn leerlingen die hoogbegaafd zijn in combinatie met bijkomende leer- en/of gedragsbelemmeringen. Hierdoor kunnen ze vaak in het regulier onderwijs en Speciaal Onderwijs niet tot ontwikkeling komen.
HBS Metis is een hb school voor kinderen die dubbel bijzonder zijn (2E). Dat betekent kinderen die naast hoogbegaafdheid leer- of ontwikkelingsbelemmeringen laten zien. Het is hierbij niet altijd duidelijk of de hoogbegaafdheid, de hooggevoeligheid en/of het hoogbewustzijn de oorzaak is van de problemen bij de ontwikkeling, of dat er sprake is van een diagnose als AD(H)D of ASS.
Kinderen die we bij ons plaatsen, moeten aantoonbaar meer- tot hoogbegaafd zijn. Dat betekent niet dat zij persé een gemeten IQ-score hebben boven de 130. Een onderzoek en uitspraak van een psycholoog of orthopedagoog of andere onderwijs- of zorgprofessional kan ook voldoende informatie geven om tot plaatsing over te gaan.
Op Metis wordt cyclisch handelingsgericht gewerkt aan de hand van het Leer-Werkplan (LWP). Dit plan bestaat onder andere uit een sterkte-zwakte analyse van de capaciteiten van de leerling en een beschrijving van de vaardigheden van de leerling op het gebied van Leren Leren, Leren Denken en Leren Leven.
Op basis van het LWP stellen we doelen vast waaraan de leerling het komende half jaar gaat werken. Deze doelen stellen we vast in overleg met ouders en leerling, om op deze manier het eigenaarschap van de leerling en daarmee de motivatie te vergroten. Het LWP is een groeidocument en vormt de basis voor de besprekingen rondom voortgang en uitstroom.
Op Metis bieden we uitdagend onderwijs op maat (adaptief en gepersonaliseerd). Binnen heldere kaders geven we onze leerlingen autonomie om te leren op de wijze die bij hen past. De wijze waarop we het werk aanbieden sluit aan bij de leer- en denkstijl van de leerling. Het uitgangspunt van ons verrijkingsonderwijs is het top-down aanbieden van thema’s of projecten.
Op basis van een verklarende analyse (VA), opgesteld door de schoolpoli, besluiten we of we een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) kunnen aanvragen. Pas als de TLV is toegekend kunnen we het kind definitief plaatsen. Afhankelijk van de samenstelling van de groep (complexe problemen o.a. gedrag, zwaarte van de groep) kijken we of en wanneer plaatsing mogelijk is. Noodzaak voor plaatsing moet aanwezig zijn:
Als zorg voorliggend is, is plaatsing op dat moment niet mogelijk. Er is regelmatig sprake van een wachtlijst voor plaatsing op HBS Metis. De uiterlijke aanmelddatum voor plaatsing in schooljaar 2024 - 2025 is 15 oktober 2024. Voor schooljaar 2025 - 2026 dienen leerlingen aangemeld te worden voor:
Leerlingen komen in aanmerking voor plaatsing op HBS Metis op bovengenoemde data onder voorbehoud van beschikbaarheid en toegekende TLV. Voor meer informatie over eventuele aanmelding kunt u hier contact opnemen met Lieke Claes.
In het onderzoekstraject richting het toekennen van een TLV vindt observatie door een ambulant begeleider vanuit HBS Metis plaats, om te kunnen beoordelen of de onderwijssetting van Metis passend is voor een leerling.
Wanneer de TLV toegekend wordt, kan er sprake zijn van een overbruggingsperiode of van een wachtlijst voordat een kind daadwerkelijk kan starten op HBS Metis. Tijdens deze periode kan een ambulant begeleider vanuit HBS Metis ondersteuning bieden middels een kortdurend traject van vijf à zes contactmomenten. Hierbij kan gedacht worden aan adviezen aan het onderwijsteam en aan kind gesprekken.
Ook als een TLV niet toegekend wordt en er nog mogelijkheden worden gezien binnen het regulier onderwijs kan een ambulant begeleider vanuit HBS Metis middels een kortdurend traject ondersteuning bieden.
Voor scholen die buiten het bestuur van Openbaar Onderwijs Groningen vallen, geldt een tarief van €50 per uur voor de inzet van ambulante begeleiding vanuit HBS Metis. Voor meer informatie over eventuele aanmelding kunt u hier contact opnemen met Lieke Claes.
We streven ernaar een schakelvoorziening te worden voor dubbel bijzondere kinderen van 6 tot en met 15 jaar, met als doel het terugleiden naar het regulier (basis/voortgezet) onderwijs of het toeleiden naar maatwerktrajecten. Vanuit daar kunnen zij zich verder ontwikkelen als talentvol en volwaardig lid van onze samenleving.
Naast onderwijs speelt ondersteuning vanuit de zorg ook een rol op Metis. Om die reden werken we samen met psychologen, orthopedagogen en vak therapeuten, die betrokken zijn bij de leerling. In een driehoek van ouders, school en ondersteuning werken we gezamenlijk aan herstel en de ontwikkeling van de leerling. Daarnaast is een gedragsdeskundige vanuit de schoolpoli betrokken.
Plaatsing op Metis wordt gefinancierd vanuit de toegekende TLV. Gedurende het eerste jaar dat het kind geplaatst is op Metis vindt financiering plaats door de school of het schoolbestuur van herkomst. Voor kinderen van buiten de gemeente Groningen is indicatie vanuit CJG voorwaarde voor plaatsing. Hiervan wordt begeleiding en het opstellen van de VA bekostigd.
Kerklaan 30
9751 NN Haren
hbsmetis@o2g2.nl